Beter een beetje alcohol dan geen alcohol
Geheelonthouders leven minder lang dan mensen die elke dag een beetje alcohol drinken.
Eerder was al bekend dat dagelijks een glaasje wijn drinken goed is voor de gezondheid. Nu blijkt dat ook te kloppen voor andere alcoholische dranken. Tenminste, als je niet te veel drinkt.
Volgens onderzoek van het Nederlandse Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu onder 1.373 mannen is een beetje alcohol per dag beter dan helemaal geen alcohol.
Een half glaasje alcohol per dag verlengt volgens het onderzoek de levensverwachting met ruim twee jaar in vergelijking met geheelonthouders. Wie zich beperkt tot wijn – rood of wit – leeft 2,5 jaar langer dan mensen die bier drinken. In vergelijking met niet-drinkers leven wijnliefhebbers ongeveer vijf jaar langer.
Het onderzoek is gepubliceerd in het Britse Journal of Epidemiology.
Eerder was al bekend dat dagelijks een glaasje wijn drinken goed is voor de gezondheid. Nu blijkt dat ook te kloppen voor andere alcoholische dranken. Tenminste, als je niet te veel drinkt.
Volgens onderzoek van het Nederlandse Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu onder 1.373 mannen is een beetje alcohol per dag beter dan helemaal geen alcohol.
Een half glaasje alcohol per dag verlengt volgens het onderzoek de levensverwachting met ruim twee jaar in vergelijking met geheelonthouders. Wie zich beperkt tot wijn – rood of wit – leeft 2,5 jaar langer dan mensen die bier drinken. In vergelijking met niet-drinkers leven wijnliefhebbers ongeveer vijf jaar langer.
Het onderzoek is gepubliceerd in het Britse Journal of Epidemiology.
Door: Liselotte Ampe - 30-04-2009